Jumaat, 14 Disember 2012

CERITA 1.1 (sambungan CERITA 1)

Broom… broomm…
 Yea yea bapak balik bawak moto bru… jerit Humairah..
“Cantiknya bapak.. petang nanti bawak Humairah jalan-jalan ek”.. pinta Humairah
“Ye la Humairah… nanti bapak bawak.. sekarang Humairah pergi mandi dulu”… kata Pak Cik husin kepada anaknya..

Pak Cik Husin akhirnya berjaya juga memiliki sebuah motorsikal dengan hasil titik peluhnya dan sedikit bantuan dari rakan-rakannya.. Dia membayarnya secara tunai kerana tidak mahu terlibat dengan sistem konvensional yang mengamalkan riba….. akhirnya dengan berkat kesungguhannya dia terselamat dari terjerumus ke dalam lembah riba tersebut..Cuma dia perlu memikirkan cara untuk membayar semula pinjaman dari rakan-rakannya tersebut.


“Cepat la bapak”… rayu Humairah..
“Jap-jap… bapak pakai baju dulu”… kata Pak Cik Husin..
“Jalan elok-elok ye bang’… pesan isterinya..

Hari ini merupakan hari pertama Humairah bersekolah.. Aku tidak boleh lambat menghantarnya.. Biar aku orang yang pertama sampai di hadapan pintu pagar sekolah tersebut.. kata hati kecilnya..

Poow…
 terdengar satu letupan kecil.. sejurus itu motor yang dipandu Pak Cik Husin terhoyong-hayang..

Ya Allah kenapa pula ni.. kata Pak Cik Husin..
Diberhentikan motornya dalam kegelapan pagi… sejurus Pak Cik Husin turun dari motornya… didapati tayar belakang motornya pancit..
Ya Allah petanda apa yang Engkau hendak berikan kepada hambaMu yang lemah ini.. detik kecil hatinya..

“Kenapa bapak?”.. Tanya Humairah..
“Tayar motor ni pancit nak” balas Pak Cik Husin..
“Ala lambat la Humairah sampai sekolah nanti”…balas Humairah dengan nada yang sedikit muram.
“ Takpe biar bapak tolak laju-laju k”.. balas Pak Cik Husin..

Ditolak motornya ke sekolah Humairah..agar semangat Humairah untuk ke sekolah tidak luntur… Perjalanan yang jauh dengan jalan yang berbukit dan berliku itu tidak sedikit mematahkan semangat Pak Cik Husin.. Ditolak juga motornya itu agar Humairah dapat sampai awal ke sekolah pada hari pertamanya..

Kini Humairah sudah pun di darjah 6.. kenangan pada hari pertama persekolahan Humairah itu terus terpahat dalam sanubari Pak Cik Husin.. Humairah terus membesar dan menjadi harapan sekolah untuk meraih 5A dalam peperiksaan UPSR.. segala keperluan persekolahan yang diminta Humairah pasti akan disediakan oleh Pak Cik Husin semampunya.. tetapi disaat itu juga isterinya Hamidah tidak berapa sihat.. isterinya selalu sakit dan memerlukan ubat untuknya terus sihat..

“Abang tak payah sangat la belikan saya ubat… duit yang ada itu abang simpan la untuk pembelajaran Humairah.. saya ni hidup bukan lama sangat pun lagi”.. ujar Hamidah..
“Ish awak ni… apa cakap camtu.. selagi saya masih hidup awak dan Humairah akan saya jaga sebaik mungkin”.. kata Pak Cik Husin..

  
“Bapak, hari ni hari terakhir Humairah periksa.. kalau Humairah dapat 5A bapak nak beri hadiah apa?” Tanya Humairah..
“Mana boleh beritahu lagi..hehe” balas Pak Cik Husin..

Keesokkan harinya keputusan UPSR Humairah akan keluar.. Humairah sudah tidak sabar-sabar untuk menantikan hari esok..

“Bapak, esok keputusan keluar kan? Jangan lupa janji bapak kalau Humairah dapat 5A” ujar Humairah..
“ Iya bapak ingat” jawab Pak Cik Husin..  perasaan hatinya bercampur baur.. gembira kerana esok mungkin Humairah akan mendapat 5A dan sedih kerana isterinya tidak dapat bersama-sama meraikan kejayaan Humairah itu.. Isterinya sudah seminggu terlantar..segala urusan rumah diuruskan olehnya…

“Bapak jom kita pegi” ajak Humairah..
“Abang pergi dulu sayang” ucap Pak Cik Husin pada isterinya..
Isterinya mengangguk lemah…
Sudah lama rasanya aku tidak memanggil isteriku dengan gelaran sayang..tetapi kenapa hari ini aku ucap sedemikian… getus hati kecilnya..

Dipertengahan jalan menuju ke sekolah Humairah.. Pak Cik Husin sempat berpesan kepada Mak Cik Minah supaya menjenguk isterinya dirumah… sesampainya di sekolah, sudah ramai yang hadir menunggu pihak sekolah mengumumkan keputusan…

 “ pelajar cemerlang untuk sekolah rendah daun nyior pada tahun ini ialah HUMAIRAH BINTI HUSIN.. yang mendapat keputusan 5A.. Dijemput Humairah dan ayahnya ke pentas untuk menerima hadiah dari pihak sekolah” umum juruacara majlis..

“ jom bapak” ajak Humairah..
“ jom” balas Pak Cik Husin… dalam tidak sedar air mata gembiranya mengalir..

“ Husin… Husin..” panggil Pak Abu…
“ Kenapa Abu? “ Tanya Pak Cik Husin..
“Midah….” Balas Pak Abu
“ Kenapa dengan Midah? Tanya Pak Cik Husin dalam kebingungan…
“ Midah dah meninggal” balas Pak Abu..
Hah”… balas Pak Cik Husin… terasa lemah tubuh badannya… terduduk dia dipentas sekolah tersebut.. masih terbayang lagi anggukan isterinya ketika dia memanggil sayang pada pagi tadi… kini airmatanya bertambah laju cucurannya..bukan lagi airmata gembira tapi airmata kesedihan yang mencurah-curah..

“Kini genap sebulan isteriku meninggalkanku dan Humairah… bulan hadapan Humairah pula yang akan meninggalkanku untuk melanjutkan pelajaran di MRSM.. tetapi aku kena kuat untuk semua itu demi menjadikan anakku insan yang berjaya.. biarku telan semua kepedihan ini demi untuk anakku.. aku pasti Hamidah juga akan tenang bila Humairah berjaya nanti..

“Bapak, Humairah pergi dulu k..” ujar Humairah..
“Jaga diri baik-baik ditempat orang..jangan lupa solat..belajar rajin-rajin..dengar cakap cikgu..dan jangan nakal-nakal tau..” pesan Pak Cik Husin kepada Humairah..
“Baik pak” Balas Humairah..

Mengalir airmata Pak Cik Husin ketika melihat bas yang membawa Humairah meninggalkan kawasan sekolah…dari kejauhan dilihat Humairah melambai-lambai dan menangis..dibalas lambaian tersebut… berjuanglah nak.. bapak mendoakan kejayaanmu…


 Ikuti sambungannya akan datang.... :)

renung-renungkan dan selamat beramal...
Takbir.... ALLAHU AKBAR

Selasa, 24 Julai 2012

Romadhon datang lagi

" Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan kamu berpuasa sepertimana diwajibkan kepada golongan yang terdahulu,,mudah-mudahan dengan itu akan tergolong kamu dikalangan orang-orang yang bertakwa "


Alhamdulillah Allah pertemukan lagi ana dengan Romadhon tahun ini..semoga dengan kedatangan Romadhon ini hubungan ana dengan Allah semakin dekat dan erat..dan diharap juga hubungan yang erat dan dekat ini dapat aku teruskan bila Romadhon pergi meninggalkan ana kelak..

Sepanjang hari dibulan Romadhon kebanyakkan masa ana habiskan dimarkaz...seawal subuh ana keluar untuk menunaikan solat subuh yang dibulan yang selain bulan Romadhon amat liat untuk ana nak hadirkan diri..namun dengan motivasi Romadhon menjadikan ana antara orang yang dipilih oleh Allah untuk bersama ahli-ahli jamaah yang lain untuk sama2 bersolat jamaah..selesai solat subuh lepak kejap dengar kuliah@tazkirah yang ade masenye ahli-ahli jamaah kerling2 mata seolah-olah memberi isyarat menyuruh ana memberi kuliah...apa yang ana nak cakap..ana bukan ustaz pun..hehe

Selesai kuliah ana bertalaqqi dengan seorang cikgu yang mana beliau dah mempunyai sanad dalam bacaan Al-Quran..hajat asal nak habiskan dalam bulan Romadhon ni..tapi nampak gayanya macam tidak je..he takpe la..lambat2 pun takpe..yang penting hajat untuk mengambil sanad tu tercapai..

Hampir waktu zohor ana ke markaz lagi..kadang-kadang buat taktik masuk lambat sebab kalau masuk awal orang suruh jadi imam..hehe bukan tak nak jadi imam..nak melatih orang lain jadi imam pulok..kalau asyik ana je bile pulok orang lain nak belajar jadi imam kan??:) selepas zohor ahli-ahli jamaah bertadarus..selepas tadarus diadakan sedikit perbincangan dan pengukuhan tentang ilmu tajwid..pastu lepak kejap dalam markaz untuk menunggu waktu asar...sambil-sambil tu boleh jugak layan video ustaz azhar idrus..hehe

Menjelang maghrib ana ke markaz lagi untuk berbuka puasa..ada mase ramai ade masa tak berapa ramai yang berbuka di markaz..cuma yang pasti makanan memang agak banyak..bukannya beli sendiri tapi orang bersedekah untuk kami berbuka dimarkaz..rezeki dibulan Romadhon..tak payah pergi bazar pun dapat makan macam2..

Selepas Isya' seperti biasa solat tarawih..selesai 4 rakaat akan diadakan tazkirah ringkas dan disambung semula tarawih dan witir..selesai semuanye mengetey la pulok..di luar markaz dah tersedia 2 jag air..hehe pastu balik rumah tidur...

Terfikir jugak kadang-kadang...kenapa amalan sebegini gagal untuk ana praktikkan bila diluar Romadhon..dibulan Romadhon setiap waktu boleh berjamaah tapi habis je Romadhon nak lekat 3 waktu pun susah..1 shawal je silap-silap haribulan subuh kat rumah dah..adakah sasaran kita untuk menjadi orang-orang yang bertakwa disisi Allah itu sebagai kenyataan atau sekadar impian semata-mata..ataukah kita hanya beriman kepada Romadhon tapi tidak kepada Tuhan Romadhon???sebabnya kita jadi hamba yang patuh dan taat ketika Romadhon tapi menjadi hamba yang lalai,cuai dan alpa bila Romadhon berlalu..

Jadi, perbanyakkan doa supaya Allah menetapkan dan tidak memperbalikkan hati kita yang patuh dan taat ketika Romadhon menjadi hamba yang lalai. cuai dan alpa selepas Romadhon..beramallah dengan bersungguh agar kita tergolong dikalangan hambaNya yang mencapai tahap takwa..bayangkan ini adalah Romadhon yang terakhir bagi kita dan kita tidak akan berjumpa lagi dengan Romadhon lagi selepas ini..

Semoga dengan kedatangan Romadhon, akan terhapus segala dosa-dosa kita yang telah lalu dan diselamatkan kita dari api neraka..

" Romadhon ialah dimana pada awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan diakhirnya keselamatan dari api neraka"

Selamat beramal....
Allahu Akbar...

Jumaat, 25 Mei 2012

Meminta @ tunggu untuk ditanya/diberi??

Ting..ting..ting..ting..ting...

Saiful memandang ke arah jam dinding milik syarikatnya..
“Oh dah pukul 5.00 rupanya..”detik hati kecil Saiful..
Masih banyak lagi kerja-kerja yang perlu dibereskan oleh beliau..tetapi memandangkan tarikh untuk dia menyiapkan kertas kerja projeknya itu masih panjang..beliau mengambil keputusan untuk menyambungnya pada keesokkan harinya..

“Baik aku save dulu kerja-kerja aku ni...esok baru sambung”..
Sedang saiful menge’save’ kerja-kerjanya..telefon bimbitnya berbunyi..
Dipandang nama yang muncul di skrin telefonnya... HAKIM..

“ Hello...
“ Assalamu’alakum...kenapa kim..
“ mengetey?? Cantik...
“ tunggu tempat biase k..

Selesai die men’yhut down’ komputernya..beliau turun keluar ke ruangan lobi untuk ‘punch card’..
Kelihatan beberapa kawannya sedang berbaris menunggu giliran..terdetik didalam hatinya..klu ‘time’ punch card orang sanggup berbaris menunggu..tapi kalau ‘time’ solat,, ruangan kecil ditempat dia bekerja itu pun tak penuh..siap boleh tidur lagi selepas solat sebab tiada siapa yang hendak bersolat selepas itu..staf beratus orang tapi yang bersolat boleh bilang dengan jari je...


Treeeeet...
Kad yang bernama Saiful b. Ahmad selesai di’punch’..
Saiful mengambil kadnya dan diletakkan semula di tempat yang disediakan.. ketika beliau melangkah keluar dari pejabatnya...

“Encik Saiful dah nak balik ke??? Tanya Kamaliah...seorang kerani ditempat kerjanya.
“Tak.. Nak gi mengetey dulu dengan kawan. Dia dah tunggu kat kedai Pak Ali” balas Saiful..
Kedai Pak Ali sememangnya sinonim dengan staf-staf pejabatnya. Kebanyakkan staf syarikat tempat Saiful bekerja menjadi pelanggan tetap Pak Ali..
“ Lia tak nak join??” ajak Saiful..
“ Ish tak pe la..segan la Lia nak minum dengan kawan-kawan Saiful” balas Kamaliah.
“ Kalau macam tu saya pergi dulu k” kata Saiful...
“ Ok “ balas Kamaliah..

“Cantik jugak Kamaliah ni ek...setahu aku dia masih belum mempunyai ‘special boy friend’ lagi..nanti la aku Tanya dia..kalau memang betul-betul takde..ada can r aku nak jadikan Kamaliah isteri aku..” getus hati kecil Saiful sambil tersengeh keseorangan..

Sesampai beliau ke kedai Pak Ali kelihatan Hakim sedang menunggunya..
“ sori bro lambat sikit...ada awek cun tahan aku tadi..” kata Saiful..
“ lu memang camtu bro..pegi sana awek..pegi sini awek..aku tahu r lu hensem..aku ingat tanpa awek dalam hidup lu..mesti lu tak tenteram hidup..” balas Hakim..
“Hahaha”...mereka berdua tergelak serentak..
“ Eh engkau tak order air lagi ke??” Tanya Saiful...
“ Belom..dari tadi aku tunggu..takde pun orang datang ambil oder..” balas Hakim..

Saiful terjenguk-jenguk mencari pelayan kedai Pak Ali..namun semuanya kelihatan sibuk..sebab memang waktu-waktu begini..kedai Pak Ali sememangnya dikerumuni oleh ramai orang..
Sedang Saiful tercari-cari pelayan kedai tersebut..ternampak beliau Ustaz Syukri menuju masuk ke kedai Pak Ali..beliau meluru terus ke meja kaunter..dan kelihatan Ustaz Syukri meng’order’ beberapa jenis makanan dan minuman..sedangkan beliau dan rakannya masih lagi belum dapat meng’order’ apa pun lagi kerana menunggu pelayan datang kepada mereka..

“ Ish mana dia orang ni.. tak Nampak orang ke??” getus hati kecilnya..
Ruangan kedai Pak Ali semakin dipenuhi dengan mereka-mereka yang kelaparan.. Jam menunjukkan pukul 5.30.. Dah 15 minit dia dan Hakim menunggu untuk diambil ordernya..

“ Encik dah order ke belum?? Tanya pelayan kedai tersebut...
“ Dah berjanggut dah kami tunggu ni tau..” bentak Hakim yang sudah seolah-olah naik angin menunggu..
“ Teh tarik 2...roti telur 2 ok..” order Saiful..
“ Cepat sikit ek” sampuk Hakim...
“ Baiklah” balas pelayan tersebut..

Tit..tit..
Saiful tertoleh kebelakang...
Kelihatan Ustaz Syukri telah memasuki keretanya dengan tangan yang membawa beberapa bungkus plastik..
“Cepatnya...” getus hati kecilnya..
Bukankah Ustaz Syukri datang lebih lewat dari aku tadi..kenapa beliau dapat dulu makanannya..adakah kerana beliau meng’order’ dulu atau meminta terus kepada pelayan dikaunter tadi sedangkan aku hanya menunggu mereka..mungkin salah aku juga kerana duduk menunggu sedangkan sekiranya aku inginkan sesuatu.. aku tidak perlu ditanya apa yang aku mahukan.. kenapa aku jadi begitu sombong hanya untuk meng’order’ makanan.. aku bukannya manusia istimewa hinggakan makan apa pun orang kena tanya aku.. aku dan pelayan itu sama saja disisi Allah.. memang sepatutnya aku dapat makanan lambat disebabkan kesombongan aku itu..

Teringat beliau ketika berbaris menunggu ‘punch card’ tadi.. patuhnya manusia kepada arahan manusia.. disuruh masuk kerja pukul 8.00.. pukul 7.00 lagi dah ‘punch card’.. tapi arahan Allah macam mana????
Berapa ramai yang waktu azan zohor lebih kurang pukul 1.30 tetapi 12.30 dah menunggu-nunggu kemasukan waktunya?? Berapa ramai yang solat asar dah nak masuk waktu maghrib?? Ini semua berlaku sebab kita tidak kenal siapa Tuhan kita... Kita rasakan apabila kita masuk kerja lambat bos akan marahkan kita..tapi adakah kita kisah dengan kemarahan Allah?? Kita rasa bahawa masuk lambat dan keluar awal dari pejabat itu satu kesalahan yang menyebabkan kita diberhentikan kerja...hilang pekerjaan...hilang tempat mencari rezeki..tapi adakah kita tidak rasa bersalah sekiranya kita solat tidak diawal waktu?? Adakah Tuhan yang kita sembah itu tidak mampu untuk memberhentikan rezeki yang diberi kepada kita??

“ Encik.. ni teh dan rotinya..” kata pelayan tersebut sambil meletakkan teh dan roti tersebut..
 tersentak lamunannya... diperhatikan Hakim telah terlentok dimeja..
 
Terbayang beliau kelibat Ust Syukri tadi..mungkin ust dah kenyang agaknya..sedangkan hidangan beliau baru je sampai.. itulah kekuatan meminta daripada tunggu untuk ditanya/diberi.. bagaimana orang hendak memberi kita sesuatu tanpa kita meminta.. contohnya sekira kita sesat... kita rilek je tak  tanya orang.. agak-agak orang tahu tak??? Kita pergi ke Mc D...kita masuk dalam kedai dan duduk dikerusinya.. agak-agak dapat tak kita makan burger dan ayam McD??

Begitu juga dengan Allah..bagaimana Allah nak tahu apa yang kita mahukan tanpa kita meminta, mengadu padaNya...memang Allah bersifat dengan sifat Maha Mengetahui.. Cuma Allah hendak mendengar hambaNya merintih meminta dan mengadu kepadaNYa..kerana Allah suka hambaNya meminta sebanyak mungkin kepadaNya yang Maha Kaya.. lagi banyak permintaan, pengaduan dan permohonan yang kita pohon kepada Allah...begitu jugalah perkenan Allah terhadap permintaan kita itu..

 “ BERDOALAH...NESCAYA AKU AKAN PERKENANKAN ”

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL
ALLAHU AKBAR

 

Khamis, 17 Mei 2012

DOA = HARIMAU TARUNG MUDA

DOA

Tuhanku dalam termanggu
Kusebut namaMu
Biar susah sungguh
Mengingat kau penuh seluruh

Tuhanku cahayaMu
Panas suci
Bagai kerdip lilin
Di kelam sunyi

Tuhanku aku hilang bentuk
Kembara di negeri asing
Tuhanku pintumu ku ketuk
Aku tak bisa berpaling

video

Lagu terbaru dari keh...mule mendapat ilham untuk merakam lagu ini apabile terdengar lagu ini dinyanyikan oleh Ali(terra rossa) dalam sebuah majlis beliau bersama Pas...nyanyian asal oleh Zubir Ali ketika beliau bersama kumpulan Harmoni..
Hayati liriknya ok..:)



Sabtu, 12 Mei 2012

MENDEKATI RAWATAN ISLAM DARUSSYIFA'

CERAMAH MENDEKATI RAWATAN ISLAM DARUSSYIFA'
BERTEMPAT DI MASJID SULTAN MAHMUD KUALA LIPIS

11 MEI 2012

OLEH
UST BORHAN BIN ARIPIN
(PENGERUSI DARUSSYIFA' KUALA LIPIS)

Al Fadhil Ust Borhan memulakan ceramahnye..
pihak masjid sediakan kerusi tapi ust nok duduk bawah daa...:)


antara hadirin yang hadir


Selepas solat isya'...perawat-perawat Darussyifa' Lipis yang diketuai oleh Ust Borhan memulakan rawatan untuk sesiapa yang berhajat mendapatkan rawatan...


merawat diruang legar masjid..
(bukan pihak masjid tidak membenarkan pihak Darussyifa' menggunakan ruang solat tapi pihak Darussyifa' Lipis lebih selesa untuk tidak menggunakan ruangan solat tersebut..)


berbagai-bagai jenis penyakit..
Kami cume berikhtiar...Allah yang menyembuhkan..


Pesakit muslimat


Baik-baik bang..kang tak pasal-pasal melompat ke kereta pesakit tu..hehe


Pesakit yang sakit kepala dan beberapa masalah lain..


Borak ke ruqyah tu????


Tok Imam Borhan sedang beraksi...


Melepaskan lelah setelah selesai merawat..


Selesai merawat ape lagi.. SAPEDET TIME..


Aksi-aksi ketika menunggu minuman dan makanan tiba..


Air sudah mari..


Makanan pun dah sampai pe lagi..semua terdiam waktu ni..hehe

Alhamdulillah...selesai sudah perjalanan dakwah Darussyifa' untuk kali ini..setelah memperkenal dan memperincikan rawatan islam, diharap warga-warga Kuala Lipis tidak lagi menggunakan rawatan alternatif yang boleh menjerumuskan diri mereka ke arah mensyirikkan Allah..Allah datangkan sakit dan masalah kepada hambaNya bukan untuk menyebabkan hambaNya syirik kepadaNya tetapi untuk memberikan  peluang kepada mereka agar lebih rapat denganNya..tetapi dalam keadaan diri manusia yang ditimpa kesakitan dan permasalahan..manusia menjadi lebih jauh dariNya malah yang lebih dasyat lagi manusia syirik kepadaNya..mungkin ramai diantara mereka yang tidak sedar..disebalik keinginan mereka untuk sembuh, mereka menidakkan ketentuan Allah, meyakini adanya kuasa penyembuh selain dari Allah, meminta bantuan dan pertolongan untuk kesembuhan selain daripada bantuan Allah...itu semua boleh menjuruskan mereka kepada perkara-perkara yang membatalkan akidah mereka..

ingatlah wahai sahabat-sahabat sekelian..sekiranya anda berubat dan terdapat sesuatu perkara yang mencarikkan adat..tinggalkan..

kita tidak mahu dalam keadaan Allah menunjukkan rasa sayangNya kepada kita dengan sakit itu..kita lupakanNya..pohonlah kepada Allah untuk segala bentuk kesembuhan..tiada yang mustahil bagi Allah Yang Maha Berkuasa..

" DAN APABILA AKU SAKIT MAKA DIALAH YANG MENYEMBUHKAN"
ASY-SYU'ARA':80

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL
ALLAHU AKBAR

Ahad, 6 Mei 2012

SEJARAH BERMULA...

DARUSSYIFA' KUALA LIPIS
SURAU NUR SYIFA'
KG. SELINDANG
27100 PADANG TENGKU
KUALA LIPIS, PAHANG DARUL MAKMUR
(waktu rawatan : Ahad jam 3.00ptg - 6.00ptg)


 
My PhotoKisahnya bermula dengan kembalinya salah seorang penduduk Kg. Selindang ke kampung halaman setelah sekian lama merantau dan mengembara mencari ilmu dan menabur ilmu.. Beliau ialah Ust Borhan Bin Aripin... Pemilik no ahli 1342 Darussyifa' Malaysia... Beliau telah berbakti secara aktif sebagai perawat islam Darussyifa' di Raub sebelum menubuhkan Darussyifa' Lipis..

Seawal sekembalinya beliau ke Kg Selindang... Ust Borhan telah membuka Pusat Rawatan di rumahnya.. Namun dengan sambutan yang amat menggalakkan.. Beliau tidak dapat mengendalikannya secara berseorangan..terdetik dihatinya untuk membentuk satu kumpulan pembantu..ditapis olehnya untuk dijadikan pembantunya..makin lama jumlah itu semakin membesar...diterap dan diturunkan segala ilmu tentang perubatan islam yang dipelajarinya..dan akhirnya kumpulan kecil itu dapat membantunya sekiranya bantuan diperlukan..

Setiap petang ahad pasti rumahnya dipenuhi orang ramai yang memerlukan rawatan dari Ust Borhan... Atas faktor keselesaan dan keselamatan beliau telah menukar lokasi rawatan dari rumahnya ke Surau Kg Selindang yang tidak jauh dari rumahnya.. Waktunya tetap sama...

Bila nama Darussyifa' telah dikenali di Lipis... ramai yang telah mengesyor beliau supaya diadakan pengambilan pelajar untuk warga-warga Kuala Lipis.. Setelah beberapa perbincangan di antara beliau dengan pihak Darussyifa' Pusat.. Akhirnya wujud secara sah Pusat Rawatan Darussyifa' Lipis pada 27 September 2009 dan memulakan kuliah pertamanya yang disampaikan sendiri oleh Tuan Guru Dato' Dr Haron Din selaku penasihat Darussyifa' Malaysia pada 11 Oktober 2009...


Kuliah diadakan setiap ahad 2 minggu sekali... Para pengajarnya terdiri daripada pengajar yang telah mendapat ijazah pengajar perubatan islam Darussyifa'... Diantaranya ialah Ust Zulkifli Mohd Dahlan, Tuan Haji Abdul Rahman Nawas, Tuan Haji Mokhtar Kasan, Tuan Haji Ab Rashid Haji Ahmad, Allahyarham Tuan Haji Abdul Rahman Md Derus, Tuan Haji Mohd Pakarul Razy Mohamad, Tuan Haji Abdul Razak Mahadi, En Ashaari Mahat, Ust Imran Kamal Basyar, Ust Mohd Ikmal Zaidi Hashim, Ust Noramin Saad, Yang Mulia Tuan Haji Tengku Ahmad Tengku Ibrahim, Ust Muhd Redza Ahmad dan tidak dilupakan Tuan Haji Abdul Rahman Ahmad selaku pengerusi Darussyfa' Malaysia yang tegas dengan anak-anak buahnya..segala jasa kalian tidak dapat kami lupakan..

Selain dari tarikh pengijazahan pastinya pelajar-pelajar Darussyifa' Lipis tidak akan melupakan tarikh ini.. 13 Jun 2010..iaitu ujian Tasmi'...bukan setakat tasmi' bacaan tapi kena jugak tasmi' herba...belut dah ada dalam besen...kita tengok sape yang kena k..hehe http://4.bp.blogspot.com/_fP6chANDHkg/TFeJaavREqI/AAAAAAAAC8o/Semy9Xzchcc/s1600/120620101022.jpg

Alhamdulillah...dalam 65 orang pelajar yang memulakan kuliah 58 orang pelajar telah berjaya untuk diijazahkan..baki 7 orang pelajar tersebut tidak diberi ijazah atas beberapa faktor...jarang hadir ke kuliah, menarik diri, gagal ujian tasmi' dan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan..

 
Tarikh ini pasti tidak akan dilupakan oleh 58 orang pelajar Darussyifa' Lipis..begitu juga dengan pengerusinya Ust Borhan yang telah banyak berjasa didalam perkembangan Darussyifa' di Lipis..
Tanggal 16 Januari 2011 semua pelajar yang layak selepas menjalani perjalanan kuliah yang panjang dan ujian tasmi' akhirnya diberikan segulung ijazah perubatan islam Darussyifa'.. kegembiraan yang tidak dapat digambarkan dengan perkataan...Tapi kena diingatkan juga bahawa ijazah ini bukan hanya sekeping sijil..tapi merupakan satu amanah dari Allah supaya setiap orang yang sudah diijazahkan, sedia menjalankan kerja dakwah disebalik merawat pesakit agar setiap pesakit mendapat kesembuhan dari Tuhan melalui jalan yang diredhoi Allah..

Dan sehingga ke hari ini, Darussyifa' Kuala Lipis bertapak dibumi Kuala Lipis tanpa sebarang masalah..perawat-perawatnya menjalankan kerja-kerja merawat dengan mengikut segala etika perawat yang telah ditetapkan..segala masalah yang mendatang akan dibincangkan pada setiap isnin malam selasa yang juga menjadi malam berkumpulnya ahli-ahli Darussyifa' Lipis untuk majlis zikir..Kami di Darussyifa' Lipis ibarat keluarga yang besar..setiap aktiviti yang dijalankan pasti mendapat respon yang baik dari kalangan ahli dan diharapkan hubungan ini kekal hingga selama-lamanya...

Sekian untuk waktu ini..

" Dan Kami turunkan dari Al Qur`an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Qur`an itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian... " Al-Isra 82

TAKBIR
ALLAHU AKBAR


Selasa, 1 Mei 2012

AMANKAH NEGARA KITE??

"ape la nak jadi dgn budok ni g demo x tentu pasey..negara doh aman nok ape lg??" kata seorang pak cik tua sambil menjeling ke arah beberapa orang anak muda yang sedang bersiap sedia untuk ke dataran merdeka keesokan harinya.

"korang tak rase ape yang pak cik rase zaman jepun dulu..kena pukul, kena hukum, ade yang mati..nak ke???sanggup korang mkn ubi kayu lepas ni???

vrooomm vrooommmm (enjin kereta dihidupkan)
"bukan setakat makan ubi kayu..makan kayu pun kami sanggup asalkan kami tak terus dilayan macam sampah dinegara sendiri"..balas seorang dari pemuda tersebut lantas meninggalkan pak cik tu terkebil-kebil keseorangan..

"budak-budak zaman sekarang ni bukan boleh ditegur pun" getus pak cik tersebut..

terbayang die di waktu zaman jepun dulu...die dipijak, disepak, kecut perut bile mendengar bunyi letupan, bunyi kapal terbang di langit pun rase nk tercabut nyawa...siang dan malam menyorok kerana takut dilihat oleh tentera jepun.. apa budak-budak zaman sekarang tak takut ke semua benda tu berulang kembali.. dilihat jam ditangannye..

"oh dah pukul 5.00 petang..baik aku balik ke rumah..pekena kopi dengan Milah(isterinya) ok jugak ni"

sesampai beliau dihapadan rumahnya..kelihatan anaknya Fauzi sedang mengisi beg pakaian ke dalam bonet keretanya..

"nak ke mana Fauzi?" tanya beliau..
"nak ke KL ayoh"..jawab Fauzi..

"nak watpe kat KL?? nak gi himpunan??" tanya beliau dengan suara yang agak tinggi..
"tak reti ke nak bersyukur dengan ape yang doh kerajaan buat selama ni??jalan kerajaan buat..sekoloh kerajaan buat..bagi duit BR1M rm 500..hidup aman damai..tak cukup lagi ke Fauzi?? bentak beliau..


salam ayoh...Fauzi menghulur tangannya...

agak berat ayahnya untuk menghukurkan tangan merestui perjalanan Fauzi...sejurus bersalaman..Fauzi mencium ayahnya...sambil berkata..

"bukan Fauzi tak bersyukur dengan ape yang dah kerajaan beri selama ni..memang kerajaan buat jalan,,kerajaan bina sekolah,,kerajaan bagi duit kepada rakyat..tapi disebalik itu banyak kesilapan, kesalahan dan kekejaman yang dah kerajaan buat pada rakyatnya ayoh" kata Fauzi..

"kerajaan bagi RM 500 pada rakyat tapi kerajaan bagi kepada kroni mereka RM240 juta untuk ternak lembu tapi mereka khianat..lembu entah ke mana..hotel pulok yang dibeli..siap pergi umrah lagi pakai duit 2"..tegas Fauzi..

"kerajaan memang buat jalan dan sekolah...tapi berapa banyak rasuah yang berlaku semasa proses tersebut..kalau tiada rasuah pasti jalan yang dibuat tak berlubang..bangunan yang dibuat tak runtuh..projek juta-juta tapi hasil kerja ribu-ribu je..sebab pe ayoh??semua sebab kerja bukan kerana nak jalankan amanah dari Allah atas kerja tersebut tapi hanya untuk poket mereka dan kroni tanpa mengambil kira halal haram" sambung Fauzi..

"tapi kite doh hidup amankan sekarang??balas ayahnya..

"amankah kite kalau disana sini kite dengar ada orang yang dibunuh, dirompak, dirogol, diragut..minggu lepas pun kite dengar rumah org dikampung sebelah dirompak kan??.. tanye Fauzi..

ayahnya mengangguk lemah...

"kite tengok jugak sekarang anak muda kite bergaul bebas, pakai baju saiz untuk adik@anak mereka, mereka dah tak tahu yang mana haram bagi mereka..anak luar nikah berpuluh ribu orang setiap tahun..amankah negara kite ayoh???

ini semua kerana negara kite yang mengaku negara islam tapi tidak menjalankan hukum yang Allah dh tetap dan gariskan..habis punah akidah rakyat negara kite kerana pemimpin yang sedia ada tak mahu mengamal dan menjalankan islam secara keseluruhannya..macam mana rakyat nak bertudung kalau pemimpin rakyat sendiri yang tak bertudung??

orang-orang agama disisihkan..bila bercakap tentang islam..mereka dikatakan ekstrem..hukum-hukum yang ada dah sesuai diamalkan pada waktu sekarang..bila golongan-golongan agama ini bertegas tentang sesuatu hukum pastinya mereka diugut, ditekan, dikatakan menggunakan islam untuk menyalahkan pemimpin..sedangkan mereka berkata benda yang benar..amankan negara kite ayoh???

tak kan kite tetap nak pertahankan pemimpin yang sebegini ayoh??mereka meluluskan lesen judi..meluluskan permit tempat-tempat maksiat..adakah kite akan terlepas dari dosa sekiranye kite memilih mereka sebagai peminpin mereka???pastinye tidak ayoh.. orang yang redho dengan maksiat dikira sebagai pembuat maksiat dan orang yang redho dengan perkara kufur mereka jugak dikira sebagai orang yang kufur jugak..

jadi tanggungjawap kite sebagai orang yang mengaku beriman kepada Allah mestilah menolak pemimpin yang sebegini..caranye bila sampai masa mengudi kita pilih pemimpin dari golongan yang meletakkan islam sebagai dasar perjuangannya..tapi bagaimana pemimpin-pemimpin dari golongan yang hendak memperjuangkan islam ni nak menang kalau pertandingan asyik berat sebelah je..cube ayoh bayangkan..kite main bolo dengan kampung sebelah..kampung pakai pengadil orang die..penjaga garisan orang die...pemain die lebih dari kite..siap ade pemain import lagi..pastu panjaga gol ade 3..gol dieorang pulok kecik macam gol futsal..agok-agok boleh tak kite nak menang???

jawapannye boleh cume susoh la sikit kan ayoh..jadi sebab itu Fauzi nak gi berhimpun..berhimpun untuk pastikan pertandingan tidak berat sebelah.." jelas Fauzi panjang lebar...

"ok lah ayoh...Fauzi pegi dulu..doakan Fauzi selamat pergi dan balik....
Assalamu'alaikum...."

dalam keadaan berat hati pak cik Fauzan melepaskan anaknya Fauzi berlalu pergi..jauh disudut hatinya berdetik..Ya Allah..Selamatkanlah anakku dalam perjalanannya pergi dan balik..redhakanlah perjuangannya..berikan daku hidayah supaya aku dapat berada dalam saf-saf orang yang memperjuangkan agamaMu Ya Allah..mungkin selama ini aku silap..betulkan aku Ya Allah..mungkin sebelum ini aku terlupa..ingatkanlah daku Ya Allah..mungkin sebelum ini daku jahil..alimkan daku Ya Allah..

tanpa disedari mengalir airmatanya....

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL...
JANGAN CAMPAKKAN DIRI KAMU KE DALAM KEKUFURAN KERANA KEJAHILAN KAMU...

ALLAHU AKBAR...







Khamis, 26 April 2012

CERITA 1

Di sebuah kampung terdapat seorang lelaki tua bernama Husin (bukan nama sebenar)..kehidupannya serba kekurangan...kais pagi makan pagi, kais petang makan petang...begitulah keadaan pak cik Husin..beliau mempunyai seorang isteri dan seorang anak..anak yang dikurniakan oleh Allah setelah mereka berkahwin selama  23 tahun..pak cik Husin dan isterinya Hamidah amat menyayangi anaknya Humairah..segala permintaan Humairah akan cuba dipenuhi oleh pak cik Husin dan mak cik Hamidah.. dari Humairah lahir sehingga kini...

        Awal tahun hadapan Humairah akan memulakan persekolahan..segala kelengkapan persekolahan telah disediakan oleh pak cik Husin..namun ada suatu perkara yang pak cik Husin runsingkan..

(suatu petang)
       " Apa yang dimenungkan paknya?" kata isterinya... Teringat pak cik Husin tentang soalan yang sering ditanya oleh anaknya Humairah... " Bapak-bapak.. tahun depan adik sekolah kan.. macam mana bapak nak hantar adik pergi sekolah??? sekolah tu jauh kan..kalau bapak hantar adik naik basikal nanti lambat la adik masuk kelas...bapak beli motor ek"...   Terpandang pak cik Husin ke arah basikal tuanya..  Adakah perluku ganti basikal ini dengan motor???

       Jika aku beli motor pastinya aku tak nanpu untuk membelinya secara tunai...sudah pasti aku akan berhutang dengan kedai Ah Chong Motor (satu-satunya kedai motor di kawasannya).. setahu aku semua pembelian motor di kedainya semuanya melibatkan sistem konvensional..jauh sekali ada islamic finance...jadi aku akan terjerumus ke dalam sistem riba.. sistem riba...sistem riba... Ya Allah bagaimana aku nak menghadapi keadaan ini Ya Allah...tak mungkin aku membelakangkanMu hanya kerana tuntutan anakku untuk mendapatkan sebuah motorsikal...tidak...tidak...

      Aku tidak mahu menjadi hambaMu yang ingkar ke atas segala arahan dan perintahMu..hina rasanya diri ini bila aku melakukan perkara yang Engkau murkai hanya kerana untuk kenikmatan dan kesenangan dunia..biarlah aku susah daripada senang tetapi aku terhumban ke dalam nerakaMu Ya Allah..mungkin dugaan susah lebih senang untuk aku hadapi daripada dugaan kesenangan..diwaktu aku susah aku akan sentiasa mengingatiMu..diwaktu aku resah menghadapi hari-hari mendatang, pastinya aku mempunyai kesempatan untuk bermuhasabah diri..jika aku senang bagaimana ya??adakah aku masih sempat untuk ke kuliah@tazkirah......entah-entah solat berjamaah pun aku tak berkesempatan...

      Ya Allah...kuatkan hatiku dalam menghadapi segala ujian, cabaran dan dugaan hidup ini..jangan engkau berikanku dengan ujian yang tidak termampu untuk aku hadapi..aku hanyalah insan hina yang tidak mempunyai daya upaya selain dari daya upaya dariMu Ya Allah..

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL....
JANGAN CAMPAKKAN DIRI  KITA KE DALAM NERAKA ALLAH HANYA KERANA KESENANGAN DUNIA....
ALLAHU AKBAR....