Selasa, 1 Mei 2012

AMANKAH NEGARA KITE??

"ape la nak jadi dgn budok ni g demo x tentu pasey..negara doh aman nok ape lg??" kata seorang pak cik tua sambil menjeling ke arah beberapa orang anak muda yang sedang bersiap sedia untuk ke dataran merdeka keesokan harinya.

"korang tak rase ape yang pak cik rase zaman jepun dulu..kena pukul, kena hukum, ade yang mati..nak ke???sanggup korang mkn ubi kayu lepas ni???

vrooomm vrooommmm (enjin kereta dihidupkan)
"bukan setakat makan ubi kayu..makan kayu pun kami sanggup asalkan kami tak terus dilayan macam sampah dinegara sendiri"..balas seorang dari pemuda tersebut lantas meninggalkan pak cik tu terkebil-kebil keseorangan..

"budak-budak zaman sekarang ni bukan boleh ditegur pun" getus pak cik tersebut..

terbayang die di waktu zaman jepun dulu...die dipijak, disepak, kecut perut bile mendengar bunyi letupan, bunyi kapal terbang di langit pun rase nk tercabut nyawa...siang dan malam menyorok kerana takut dilihat oleh tentera jepun.. apa budak-budak zaman sekarang tak takut ke semua benda tu berulang kembali.. dilihat jam ditangannye..

"oh dah pukul 5.00 petang..baik aku balik ke rumah..pekena kopi dengan Milah(isterinya) ok jugak ni"

sesampai beliau dihapadan rumahnya..kelihatan anaknya Fauzi sedang mengisi beg pakaian ke dalam bonet keretanya..

"nak ke mana Fauzi?" tanya beliau..
"nak ke KL ayoh"..jawab Fauzi..

"nak watpe kat KL?? nak gi himpunan??" tanya beliau dengan suara yang agak tinggi..
"tak reti ke nak bersyukur dengan ape yang doh kerajaan buat selama ni??jalan kerajaan buat..sekoloh kerajaan buat..bagi duit BR1M rm 500..hidup aman damai..tak cukup lagi ke Fauzi?? bentak beliau..


salam ayoh...Fauzi menghulur tangannya...

agak berat ayahnya untuk menghukurkan tangan merestui perjalanan Fauzi...sejurus bersalaman..Fauzi mencium ayahnya...sambil berkata..

"bukan Fauzi tak bersyukur dengan ape yang dah kerajaan beri selama ni..memang kerajaan buat jalan,,kerajaan bina sekolah,,kerajaan bagi duit kepada rakyat..tapi disebalik itu banyak kesilapan, kesalahan dan kekejaman yang dah kerajaan buat pada rakyatnya ayoh" kata Fauzi..

"kerajaan bagi RM 500 pada rakyat tapi kerajaan bagi kepada kroni mereka RM240 juta untuk ternak lembu tapi mereka khianat..lembu entah ke mana..hotel pulok yang dibeli..siap pergi umrah lagi pakai duit 2"..tegas Fauzi..

"kerajaan memang buat jalan dan sekolah...tapi berapa banyak rasuah yang berlaku semasa proses tersebut..kalau tiada rasuah pasti jalan yang dibuat tak berlubang..bangunan yang dibuat tak runtuh..projek juta-juta tapi hasil kerja ribu-ribu je..sebab pe ayoh??semua sebab kerja bukan kerana nak jalankan amanah dari Allah atas kerja tersebut tapi hanya untuk poket mereka dan kroni tanpa mengambil kira halal haram" sambung Fauzi..

"tapi kite doh hidup amankan sekarang??balas ayahnya..

"amankah kite kalau disana sini kite dengar ada orang yang dibunuh, dirompak, dirogol, diragut..minggu lepas pun kite dengar rumah org dikampung sebelah dirompak kan??.. tanye Fauzi..

ayahnya mengangguk lemah...

"kite tengok jugak sekarang anak muda kite bergaul bebas, pakai baju saiz untuk adik@anak mereka, mereka dah tak tahu yang mana haram bagi mereka..anak luar nikah berpuluh ribu orang setiap tahun..amankah negara kite ayoh???

ini semua kerana negara kite yang mengaku negara islam tapi tidak menjalankan hukum yang Allah dh tetap dan gariskan..habis punah akidah rakyat negara kite kerana pemimpin yang sedia ada tak mahu mengamal dan menjalankan islam secara keseluruhannya..macam mana rakyat nak bertudung kalau pemimpin rakyat sendiri yang tak bertudung??

orang-orang agama disisihkan..bila bercakap tentang islam..mereka dikatakan ekstrem..hukum-hukum yang ada dah sesuai diamalkan pada waktu sekarang..bila golongan-golongan agama ini bertegas tentang sesuatu hukum pastinya mereka diugut, ditekan, dikatakan menggunakan islam untuk menyalahkan pemimpin..sedangkan mereka berkata benda yang benar..amankan negara kite ayoh???

tak kan kite tetap nak pertahankan pemimpin yang sebegini ayoh??mereka meluluskan lesen judi..meluluskan permit tempat-tempat maksiat..adakah kite akan terlepas dari dosa sekiranye kite memilih mereka sebagai peminpin mereka???pastinye tidak ayoh.. orang yang redho dengan maksiat dikira sebagai pembuat maksiat dan orang yang redho dengan perkara kufur mereka jugak dikira sebagai orang yang kufur jugak..

jadi tanggungjawap kite sebagai orang yang mengaku beriman kepada Allah mestilah menolak pemimpin yang sebegini..caranye bila sampai masa mengudi kita pilih pemimpin dari golongan yang meletakkan islam sebagai dasar perjuangannya..tapi bagaimana pemimpin-pemimpin dari golongan yang hendak memperjuangkan islam ni nak menang kalau pertandingan asyik berat sebelah je..cube ayoh bayangkan..kite main bolo dengan kampung sebelah..kampung pakai pengadil orang die..penjaga garisan orang die...pemain die lebih dari kite..siap ade pemain import lagi..pastu panjaga gol ade 3..gol dieorang pulok kecik macam gol futsal..agok-agok boleh tak kite nak menang???

jawapannye boleh cume susoh la sikit kan ayoh..jadi sebab itu Fauzi nak gi berhimpun..berhimpun untuk pastikan pertandingan tidak berat sebelah.." jelas Fauzi panjang lebar...

"ok lah ayoh...Fauzi pegi dulu..doakan Fauzi selamat pergi dan balik....
Assalamu'alaikum...."

dalam keadaan berat hati pak cik Fauzan melepaskan anaknya Fauzi berlalu pergi..jauh disudut hatinya berdetik..Ya Allah..Selamatkanlah anakku dalam perjalanannya pergi dan balik..redhakanlah perjuangannya..berikan daku hidayah supaya aku dapat berada dalam saf-saf orang yang memperjuangkan agamaMu Ya Allah..mungkin selama ini aku silap..betulkan aku Ya Allah..mungkin sebelum ini aku terlupa..ingatkanlah daku Ya Allah..mungkin sebelum ini daku jahil..alimkan daku Ya Allah..

tanpa disedari mengalir airmatanya....

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL...
JANGAN CAMPAKKAN DIRI KAMU KE DALAM KEKUFURAN KERANA KEJAHILAN KAMU...

ALLAHU AKBAR...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan